Dlaczego tak często budżet przeznaczany na reklamy nie tylko się nie zwraca, ale jest wręcz przepalany przez przedsiębiorców? Dlaczego, mimo że reklama wydaje Ci się dopięta na ostatni guzik, nikt jej nie zauważa? Klienci przychodzą do nas z mnóstwem podobnych problemów, nie wiedząc, jak je rozwiązać. A czasem odpowiedź jest banalnie prosta – przekonajcie się sami!

Czym są testy A/B?

Testy A/B mają za zadanie porównać dwie podobne wersje reklamy, które różnią się tylko jednym elementem. Jednak ta różnica może diametralnie wpłynąć na to, która propozycja będzie bardziej skuteczna i lubiana przez odbiorców.

Rezultaty testów określamy za pomocą współczynników CTR, konwersji czy Open Rate. Dzięki nim dowiadujemy się, która reklama ma lepsze działanie, najkorzystniej realizuje cel postawiony przez firmę i – po prostu – jest bardziej atrakcyjna dla odbiorców. Najczęściej porównuje się wersję oryginalną z wersją alternatywną (ze zmienionym jednym elementem, który chcemy przetestować, np. kolorystyką grafiki). Dodanie do skierowanie takiego samego procentu ruchu pozwala na wyłonienie zwycięzcy.

Wszystko pięknie, ale większość z was pewnie wzruszy ramionami i zapyta „ALE PO CO W OGÓLE TESTOWAĆ?” Przecież wiem, że moja grafika została zrobiona przez profesjonalistę, tekst jest naprawdę chwytliwy, a nagłówek pasuje w punkt. A jednak – reklama nie działa, więc coś musi być nie tak…

Testy A/B na Facebooku można przeprowadzać na wielu elementach: od grafiki reklamowej, przez teksty, nagłówki, hashtagi, aż do sposobu umiejscowienia reklam. Przeprowadzając testy na reklamach, dowiemy się, który element jest najskuteczniejszy, a który tylko przepala nasz budżet. Z wyników nie tylko odczytamy, która wersja będzie lepsza, ale też poznamy ramy czasowe, w których klienci są najbardziej skłonni sięgać po produkty. Dzięki testom również lepiej zrozumiemy wytypowaną przez nas grupę odbiorców Daje to ogromną wiedzę na przyszłość i pozwala na uniknięcie nieudanych kampanii reklamowych w przyszłości.

Jak przygotować się do robienia testów?

Przed rozpoczęciem testów warto poświęcić chwilę na zastanowienie się, którą zmienną chcemy przetestować i pod jakim kątem ją porównywać. Dlaczego tylko jedną? Przy zbyt wielu zmiennych w każdej testowanej reklamie, testy dadzą niemiarodajne wyniki i nie będziemy w stanie określić, co zadecydowało o wygranej. Unikamy więc, przy testowaniu np. nagłówka, dodawania innych grafik – żeby nie zagłuszać efektu porównania.

Pamiętaj jednak, że nie od razu Rzym zbudowano. Aby testy było miarodajne, powinny trwać od 2 do 4 tygodni. Parę dni to zdecydowanie za mało na określenie wygrywającej zmiennej – zdarza się, że ostatnie porównanie może stać się tym najważniejszym.

Co i jak możemy przetestować na Facebooku?

Testować możemy prawie wszystko:

– Grafika/wideo reklamowe
– Rozmiar zdjecia
– Copy reklamowe
– Konstrukcja tekstu
– Przycisk CTA
– Nazwa fanpage’a
– Opis linku
– Grupa docelowa
– Formularz lead ads

A jak? Poniżej przybliżamy wam kilka testów w praktyce.

Materiał graficzny

Nie jesteś przekonany, która reklama bardziej przyciągnie uwagę odbiorcy? Czy lepsza będzie wersja w odcieniach czerwieni, czy zieleni? A może zastanawiasz się, czy dodać na grafikę filtr lub tekst?

Zwykle trudno określić, czy w danej grupie docelowej bardziej sprawdzi się zdjęcie (np.
z przedstawicielem danej grupy), czy ilustracja. Problemem jest też to, w której części grafiki wstawić CTA, aby była większa „klikalność”. A przecież w tego rodzaju zmiennych liczy się każdy szczegół.

Do stworzenia testów wystarczy przygotować kopię oryginalnego zestawu reklam ze zmienioną grafiką. Pamiętaj jednak – robiąc test, zmieniamy tylko jedną zmienną (w tym przypadku grafikę), a reszta ustawień reklamowych zostaje taka sama.

 

Grupa docelowa

Dobrze byłoby wiedzieć, czy Twoja reklama potencjalnie działa lepiej na osoby starsze, czy młodsze, prawda?

Aby porównać grupy docelowe, możesz dodać albo usunąć grupę odbiorców z danego regionu lub powiatu i zestawić grupę niestandardową z tą utworzoną na podstawie zainteresowań. Zmiennymi zarządza się, tworząc kopię oryginalnego zastawu reklam i przestawiając jedną zmienną w menadżerze reklam.

Formularz lead ads

Sprawdź, czy Twoja grupa odbiorcza jest skłonna zostawić dane osobowe takie jak imię, mail i numer telefonu. Warto też przetestować konstrukcję formularza – czy wpisywanie danych ma następować w momencie wyświetlania formularza, czy od razu na landing page’u.

Aby się tego dowiedzieć, stwórz formularz lead ads w dwóch wersjach (podpowiemy Ci jednak, że na urządzeniach mobilnych w reklamach targetowanych dobrze sprawdzają się formularze lead ads, natomiast na komputerach – te na landing page’ach).

 

Umiejscowienia reklamy

Nie wiesz, w którym miejscu najlepiej będzie odbierany Twój produkt? Wahasz się między artykułami ekspresowymi a newsfeedem?

Do przetestowanie tej zmiennej wystarczy jedynie kilka kopii reklamy bazowej i zmiana jej umiejscowienia.

To tylko kilka przykładów na szybkie testy zmiennych w reklamie, które możesz zrobić na własną rękę. Przykładów jest dużo więcej – ale nie będziemy psuć zabawy, pozostawimy Cię z Twoją własną kreatywnością.

Oczywiście, to nie wszystko – jeżeli jest to dla Ciebie za bardzo czasochłonne lub po prostu dalej tego nie rozumiesz, Facebook wyciąga pomocną dłoń. Od jakiegoś czasu portal oferuje funkcję, która zrobi testy za Ciebie – oczywiście mowa tu o tzw. testach porównawczych (z ang. Facebook split tests).

Czy warto korzystać z automatycznych testów porównawczych Facebooka (split tests)?

Split testy pomagają przyspieszyć i uprościć pracę, ale mają ograniczone możliwości. Nie dają też stuprocentowej pewności powodzenia następnych kampanii – zawsze warto jednak przetestować różne opcje.

Jeśli chcesz skorzystać z tego narzędzia, wystarczy, że podczas tworzenia kampanii wybierzesz opcję ,,utwórz test porównawczy”. Potem zaznaczasz to, co Facebook ma przetestować, a reszta zrobi się automatycznie.

Czym różni się funkcja split tests od puszczenia dwóch zestawów reklam?

Split tests wykonują testy na jednostkach (nie na plikach cookies) oraz wyszukują informacje na wszystkich urządzeniach. Facebook porównuje następnie budżet reklamy i wygrywa ta wersja, który wygenerowała najniższy koszt. Po zakończeniu testu porównawczego otrzymujesz wiadomość e-mail z wyszczególnieniem wyników. Wynik ten jest pewny, gdyż odbywa się na zasadzie symulacji sprawdzanych przez algorytm Facebooka.

Co można testować?

Testy porównawcze możesz wykonywać dla wszystkich celów reklamowych, które oferuje menedżer reklam. Wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć.

Pamiętaj jednak o tym, że Facebook umożliwia porównanie tylko jednej zmiennej!

Co znaczą powyższe zmienne?

Materiał reklamowy – porównanie obrazów/wideo, tekstów/nagłówków lub typów materiałów.
Optymalizacja wyświetlenia – optymalizacja pod kątem konwersji, kliknięć w link lub wyświetleń.
Grupa docelowa – dobór osób zainteresowanych konkretną reklamą.
Umiejscowienie – porównanie typów umiejscowień docierających do odbiorców.

Jak długo powinien trwać test porównawczy?
Facebook zaleca co najmniej 4 dni, aby test był wiarygodny. Z doświadczenia uważamy, że optymalny czas trwania testu to od 4 do 7 dni.

Pamiętaj, żeby przemyśleć swój plan działania – w trakcie trwania testu nie można dokonywać zmian!

Mamy nadzieję, że po tej lekturze wszystko stało się dla Ciebie proste. Uświadomiliśmy Cię, jak ważne jest wykonywanie testów na reklamach oraz jak mogą one ułatwić nam tworzenie kampanii w przyszłości. Teraz pozostaje nam tylko życzyć Ci owocnej pracy!

 

Do następnego!