Słyszałeś to już wcześniej i usłyszysz to ponownie: e-mail to jeden z najważniejszych kanałów w Twojej strategii marketingowej.

Istnieje wiele powodów takiego stanu rzeczy:

– Zwrot z inwestycji
– Posiadanie bazy mailingowej i odpowiedniego zaplanowania procesu pozwala na automatyzację wysyłania newslettera
– Wypełnienie lejka sprzedaży
– W e-mailu można wstawić prawie wszystko, ograniczeniem jest jedynie kreatywność: promocje sprzedaży, ładne zdjęcia, spersonalizowane wiadomości, ciekawe treści…
– Ponad 50% marketerów uważa wydajność swoich e-maili za „dobrą” lub „doskonałą”

Krótko mówiąc – marketing e-mailowy jest korzystny, ale wymaga dużo wysiłku i planowania. Jednak dzięki niemu Twoja strategia znajdzie się w odpowiednim miejscu, w którym będzie spełniać Twoje cele biznesowe i marketingowe.

I tutaj właśnie tak wielu marketerów zmaga się z zobaczeniem zwrotów z inwestycji
i wydajności, które obiecują statystyki – takie jak te powyżej. Największe wyzwania związane z osiągnięciem sukcesu za pośrednictwem poczty elektronicznej obejmują niewystarczające zasoby wewnętrzne, brak danych i niewielką lub brak strategii.

Konkretne cele kierowane za pośrednictwem biuletynów e-mailowych

Pomimo że biuletyn każdej firmy będzie wyjątkowy i zapewne dobry, to jego cele – prawdopodobnie nie. Zobaczmy kilka przykładowych celów, do których dążą marketerzy w swoich biuletynach e-mailowych oraz metody, za pomocą których można je osiągnąć:

Zwiększanie sprzedaży

Sprzedaż jest najbardziej uniwersalnym i najczęściej wdrażanym celem marketingu e-mailowego. Aby zwiększyć sprzedaż poprzez biuletyn, możesz przyjąć podejście bezpośrednie lub pośrednie.

Typowym pośrednim podejściem jest kierowanie potencjalnych klientów z biuletynu do treści w Twojej witrynie – najprawdopodobniej na Twojego bloga lub do sekcji zasobów. W tym miejscu czytelnik widzi wezwanie do działania na komercyjnej stronie docelowej, na której może dokonać zakupu lub dokończyć inną konwersję na dole ścieżki.

Bardziej bezpośrednim sposobem wpływania na sprzedaż za pośrednictwem biuletynu jest aktywna promocja produktów. Kiedy dodajesz nową ofertę do swojego katalogu lub wprowadzasz ulepszenia do tych już istniejących – powiedz o tym w swoim biuletynie. Alternatywą jest dodanie personalizacji do swojego newslettera, np. poprzez przypominanie odbiorcom produktów, które przeglądali w Twojej witrynie, że jeszcze ich nie kupili.

Poprawa świadomości marki i wzmocnienie relacji

Drugim uniwersalnym celem programu marketingu e-mailowego jest zwiększanie świadomości marki. Często jest to nawet główny priorytet wśród e-marketingowców. Na szczęście biuletyn e-mailowy zawiera wszystko, czego potrzebujesz, aby to zrobić.

Projekt biuletynu nadaje ton e-mailowi i powinien wywrzeć silne wrażenie na czytelniku. Spójne budowanie marki w zasobach marketingowych, w tym w biuletynie, pomaga w budowaniu rozpoznawalności marki i promowaniu jej zapamiętywania.

Główną rolę w budowaniu świadomości marki odgrywają treści. Dobrym pomysłem jest poznanie swoich odbiorców na tyle, aby udostępniać im treści, które chcą czytać. Nie ma znaczenia, czy są to artykuły informacyjne, kupony produktów, samouczki wideo czy coś innego. Pamiętaj, żeby udostępniać treści wartościowe i przyjemne. Dzięki temu odbiorcy będą udostępniać wiadomości i czekać na kolejne.

Ale jak dowiedzieć się, co chcą czytać odbiorcy? Analizując swoje dane. Jak? To wytłumaczymy to za chwilę.

Pozyskiwanie i pielęgnowanie potencjalnych klientów

Biuletyny świetnie nadają się do pozyskiwania i pielęgnowania potencjalnych klientów z dwóch powodów:

1.   Są niską barierą wejścia. Zapisanie się do newslettera nie wymaga od odbiorcy żadnego wysiłku.
2. Osoby, które zdecydują się otrzymywać aktualizacje od Twojej firmy, prawdopodobnie w pewnym momencie będą również zainteresowane kupnem produktów Twojej firmy.

Bardzo dużo marketerów tworzy treści na różne etapy lejka sprzedażowego. Skorzystaj z biuletynu, a także strategii segmentacji, aby rozpowszechniać treści np. o charakterze edukacyjnym właściwym osobom we właściwym czasie.

Strategie osiągania celów biuletynu

Wiesz już, w jaki sposób możesz dostosować swój biuletyn do określonych celów biznesowych i marketingowych. Jednak silny biuletyn marketingowy obejmuje strategię, która wykracza poza projekt i zawartość każdego wydania. Oto kilka taktyk, które dadzą Twojej organizacji największe szanse na osiągnięcie wyznaczonych celów:

Ułatw rejestrację najbardziej, jak się da

Jeśli czytelnicy Twojego bloga nie wiedzą, że masz biuletyn, należy to jak najszybciej zmienić! Zapisanie się do newslettera powinno być prostą i oczywistą sprawą. Możesz zachęcić do tego ludzi, umieszczając wezwania do działania w całej witrynie (zwłaszcza na blogu)
i korzystając z prostego formularza rejestracji.

Segmentacja

Zapisz ogólne komunikaty marketingowe na swoich billboardach. Dzięki e-mailowi możesz uzyskać bardzo szczegółowe informacje na temat wiadomości wysyłanych do wybranych grup osób. Większość marketerów przeprowadza już jakąś formę segmentacji, nawet jeśli polega ona tylko na rozróżnieniu ludzi między tych, którzy wydali pieniądze w Twojej organizacji i tych, którzy (jeszcze) tego nie zrobili. Oto kilka przykładów podstawowej i zaawansowanej segmentacji:

Segmentacja podstawowa:

– Płeć
– Region geograficzny
– Klient a potencjalny klient

Segmentacja zaawansowana:

– Zachowanie podczas przeglądania – np. czy odbiorcy odwiedzili stronę docelową konkretnego produktu
– Zaangażowanie – np. czy odbiorcy kliknęli łącze z poprzedniego e-mailu
– Parametry niestandardowe – np. czy odbiorcy wypełnili konkretny formularz na Twojej stronie

 

Analiza danych

Każda kampania marketingowa powinna być oparta na danych. Twój program do automatyzacji poczty e-mail również powinien zapewniać możliwość gromadzenia i analizy danych, abyś mógł przeglądać wskaźniki, takie jak:

– Stawki otwarcia
– Współczynniki klikalności
– Wskaźniki kliknięć otwierających

Ucz się obserwacji swoich danych, aby planować kolejne, bardziej dopracowane kampanie. Tego, co zadziałało, użyj ponownie, a dostosuj do odbiorców to, co nie było tak efektywne.

Warto również sprawdzić, jak czytelnicy e-maili reagują na samą witrynę poprzez śledzenie liczby wizyt w witrynie. Możesz je przypisać do wiadomości e-mail w Google Analytics – zobacz, jak czytelnicy e-maili reagują na Twoją witrynę, kierując się:

– Współczynnikiem odrzuceń
– Czasem spędzonym na stronie
– Odwiedzonymi stronami
– Współczynnikiem konwersji

Wiadomości uzupełniające

Bez względu na to, jak dobra jest Twoja strategia e-mail marketingu, musisz liczyć się z tym, że Twoje e-maile mogą zostać zakopane w czyjejś skrzynce odbiorczej. Pamiętaj, że Twoi czytelnicy są równie zajęci jak Ty. Co wtedy? Nie przestawaj! Jeśli ktoś jest zaangażowany w Twoją markę (i możesz to stwierdzić na podstawie danych), prawdopodobnie nie będzie miał nic przeciwko przypomnieniu mu o promocji, w którą kliknął lub pytaniu, co myśli o zasobie, z którego pobrał Twój biuletyn.

Następny krok: osiągnij wyznaczone cele

Kiedy masz już ustaloną strategię, Twój biuletyn e-mailowy powinien być łatwym i wartościowym zasobem marketingowym. Teraz gdy wiesz, jak wyznaczać i realizować cele biuletynu, od Ciebie zależy, czy stworzysz – lub ulepszysz – swoją strategię biuletynową.

 

 

 

Do następnego!