Znalezienie pierwszych kandydatów na stanowisko pracy stanowi spory problem niezależnie od zawodu. Nie inaczej jest w branży IT – pierwsze kontrakty mogą okazać się niemałym wyzwaniem. Istnieje jednak kilka sposobów, dzięki którym będziesz mógł znacznie przyspieszysz proces rekrutacji i uczynić go naprawdę prostym. Postępując według określonych kroków – szybko i bezproblemowo znajdziesz klientów, co pozwoli Twoim biznesom na jeszcze lepsze prosperowanie oraz prężny, dynamiczny rozwój.

 

Gdzie zacząć znajdowanie klientów?

Najważniejszy jest start. Pierwszym krokiem, jakiego powinieneś dokonać, jest dokładny research platform oferujących pracę. To właśnie dzięki nim będziesz mógł znajdować firmy, które potrzebować będą Twojej pomocy. Tego kroku nie da się ominąć – powinieneś wykonać go z największą starannością! Portale, które wybierzesz – powinny zostać z Tobą na długo. Dopiero zdobyte doświadczenie pozwoli Ci z daleka rozpoznawać oferty, których dalsze rozeznanie może zakończyć się sukcesem. Platformy, z których będziesz korzystał – oczywiście będą się zmieniać. Warto jednak dać szansę każdej z nich i znaleźć grono tych, które uczynią Twoją pracę efektywną i skuteczną.

Poniżej prezentujemy krótką listę najważniejszych platform, na których będziesz mógł rozpocząć wyszukiwanie swoich klientów. Dzięki niej możesz zainspirować się do dalszych działań. Lista zawiera nie tylko najbardziej popularne, ale również skuteczne platformy do przeprowadzania procesów rekrutacyjnych w firmie. Skrupulatne zapoznanie się z każdą z nich zapewni Ci solidną podstawę do dalszych działań!

 

No Fluff Jobs

No Fluff Jobs to jeden z najpopularniejszych portali z ofertami pracy w IT w całej Europie. Z wielu względów – jest on pierwszym wyborem wielu firm. Rekruterzy poszukują na nim chętnych do współpracy w standardowy sposób – zamieszczają ogłoszenie i zapraszają do przejścia procesu rekrutacyjnego. Co ważne, profil ten jest niezwykle przejrzysty, a same oferty pracy są dokładnie posegregowane ze względu na stanowisko. Zawierają nie tylko wszystkie niezbędne informacje wymagane do podjęcia pracy w danym miejscu – od stacku technologicznego potrzebnego do wykonywania danego stanowiska do widełek płacowych, które niestety wciąż nie są standardem w branży rekruterskiej – ale również czytelne dla odbiorców. Platforma ta znana jest z promocji etycznych działań rekruterskich – podejmowała oraz podejmuje liczne kampanie medialne i outdoorowe (Szanuj Siebie), mające na celu promocję prawidłowego wrzucania kompletnych ofert pracy oraz przeprowadzania etycznego rekrutingu.

 

Just Join IT

JustJoin IT jest polskim portalem nastawionym na kompleksową rekrutację do branży IT. Jest to dedykowana IT część sieci Rocket Jobs, co pozwala temu portalowi na wysoką precyzję dodawanych ogłoszeń. Oferty pracy można sortować w dowolny sposób, a największym plusem niewątpliwie jest możliwość zobaczenia ich na mapie, pozwalającej na szybkie porównywanie ofert do konkurencji w regionie. Oferty segregować można na podstawie ich lokalizacji, typu umowy oraz – co najważniejsze – potrzebnego stacku technologicznego. Znajdywanie wartych uwagi ofert zdecydowanie usprawnia także obecność widełek płacowych, znajdujących się w zdecydowanej większości ogłoszeń. Jest to jeden z najpopularniejszych portali z ofertami pracy w IT w Polsce, z pewnością znajdziesz więc na nim szerokie grono potencjalnych klientów mogących poszukiwać pomocy w rekrutacji.

 

Rocket Jobs

Rocket Jobs reklamuje się jako portal pracy przyszłości. Zdecydowanie nie można mu tego odmówić! Zawiera on kompleksowe oferty pracy wybiegające szeroko poza branżę IT, którą w jego ramach obsługuje Just Join IT. Jest to portal przede wszystkim polski portal – powoli zyskujący popularność poza granicami naszego kraju. Znajdziesz w nim oferty pracy w większości branży wykorzystujących nowoczesne technologie – marketingu, sprzedaży, consultingu, data analyse, mediach czy branży HR, co pozwoli rozwinąć działalność także poza IT. Wraz z poprzednią branżą obie te platformy tworzą funkcjonalny, kompletny system – przede wszystkim dzięki mapie, pozwalającej na filtrowanie ogłoszeń według ich popularności w danym regionie. Oferty zamieszczane na portalu są w przeważającej większości czytelne – zawierają one lokalizację, model pracy oraz zakres wymaganych predyspozycji. Niestety oferty z widełkami płacowymi to zdecydowana mniejszość – ich umieszczanie jest tu wyłącznie obligatoryjne, z czego korzysta niewielki odsetek firm. Platforma ta pozwala na bezproblemowe znalezienie klienta także w mniej popularnych branżach niż IT.

 

Linkedin

Platformę Linkedin często uznaje się za biznesowego Facebooka. Jest w tym sporo prawdy – to właśnie to miejsce zapełniają treści poświęconych tematykom biznesowym. Linkedin stanowi najlepsze źródło pozyskiwania branżowych kontaktów w Internecie. Sprawne poruszanie się po nim wymaga jednak niemałego wysiłku – stworzenie kompletnego i budzącego zaufanie profilu może wymagać wielu godzin pracy. Jest to jednak portal, bez którego nie obejdzie się żaden rekruter – nie ma lepszego miejsca na znajdowanie zarówno osób poszukujących pracy, jak i na kontaktowanie się z potencjalnymi klientami. Linkedin posiada swój własny system publikacji ofert pracy. Korzystać z niego będziesz głównie w celach kontaktowych – atmosfera panująca na portalu jest dosyć specyficzna. Biznesowy corpotalk często przeplata się z mniej formalnymi treściami, które nie są bezpośrednio związane z biznesem. Aktywne prowadzenie profilu pozwala jednak na szybkie oswojenie się z panującym tam klimatem. Portal bez wątpienia pomoże Ci w networkingu oraz zdobywaniu nowych klientów, a także w rozbudowie własnej marki osobistej oraz uzyskaniu rozpoznawalności w środowisku. Mimo wysokiego progu wejścia – z całą pewnością warto pozyskiwać klientów poprzez tę platformę!

 

Jak nawiązać kontakt z klientem?

Kiedy znajdziesz już ofertę pracy – czas na Twój ruch. Spróbuj skontaktować się z klientem i zaoferować mu swoje usługi. Przydatny w tym celu na pewno będzie wspomniany wcześniej Linkedin – pozwala on na dokonanie bardzo dokładnego resarchu firmy oraz znalezienie osób, z którymi możesz skontaktować się w celu zaproponowania swoich usług. Kiedy znajdziesz już osoby kontaktowe, czas na pierwsze próby dotarcia – zacznij od napisania wiadomości na Linkedinie. Z pewnością przyda Ci się subskrypcja premium, dzięki której profil zyska na wiarygodności. Pamiętaj też o dopięciu konta na ostatni guzik – nic nie wzbudzi większego zaufania, niż kompletny profil. Z klientem możesz skontaktować się też drogą mailową – spróbuj napisać wiadomość, która przedstawi Twoje usługi w ciekawy i interesujący sposób. Treść pisana językiem korzyści pomoże wzbudzić zainteresowanie klienta, a co za tym idzie – naturalnie skłonić go do odpowiedzi na wiadomość.

 

Jak napisać dobrego maila?

Dobrego maila – jak pewnie wiesz – możesz napisać na wiele sprawdzonych sposobów. Najważniejsza jest tu kreatywność oraz umiejętności perswazji – głównym celem przekazu powinno być w końcu zainteresowanie klienta oraz zaproponowanie mu swoich usług (tak, aby rozważył on ich przyjęcie). Możesz spróbować zacząć w taki sposób: ‘Cześć! Jestem rekuterem i chciałbym dostarczyć Ci kilku wartościowych kandydatów, którzy mogliby zasilić Twój zespół. Ogłoszenie nie daje mi jednak wszystkich informacji o projekcie potrzebnych do dobrania idealnych kandydatów. Moglibyśmy o tym porozmawiać?’. Zaprezentuj klientowi rozwiązanie jego problemów oraz zachęć do opowiedzenia Ci o swoich potrzebach – to właśnie na nich będzie bazować wybór kandydatów. Spróbuj zrozumieć, czego poszukuje pracodawca – utwórz profil idealnego kandydata jednocześnie przekonując zleceniodawcę, że znalezienie go to nie zajmie Ci wiele czasu. Zaprezentuj swoje usługi w taki sposób, żeby potencjalne odmówienie z ich skorzystania było dla managera równoznaczne z narażeniem firmy na straty. Zbuduj z klientem więź opartą na zaufaniu i wzajemnym szacunku, dopasowując swoje usługi do jego konkretnych potrzeb.

Znalezienie pierwszych klientów być sprawne i bezproblemowe – zaimplementowanie wskazówek z tego artykułu do swojej codziennej pracy z pewnością pomoże Ci na przełamanie pierwszych lodów. Po pewnym czasie – używanie metod opisanych w tekście stanie się dla Ciebie zupełnie naturalne, co przełoży się na osiągane przez Ciebie wyniki. Powodzenia!