Znajdywanie wykwalifikowanych pracowników dla firm IT w ostatnich czasach potrafi być naprawdę

trudnym procesem. W branży IT zdecydowanie panuje obecnie rynek pracownika – firmy muszą rywalizować między sobą o utalentowanych pracowników, gdyż to w końcu do nich należy wybór swojego nowego miejsca pracy.

Warto zadbać o to, aby pracownicy chcieli wybrać twoją firmę – osiągnąć
to możesz poprzez zapewnienie im atrakcyjnych warunków pracy, odpowiedniej płacy, a także dbania o
wizerunek firmy. Dbanie o wizerunek firmy w kontekście zatrudniania przez nią pracowników nazywa się
employer brandingiem. Czym właściwie jest employer branding i jak może pomóc twojej firmie?

 

 

Co to jest employer branding?

Employer branding to proces budowania świadomości marki pracodawcy wśród potencjalnych pracowników. Jest to proces szczególnie istotny w czasach, gdy rynek pracy jest coraz bardziej konkurencyjny, a wybór spośród wykwalifikowanych i wartościowych pracowników wciąż się zwiększa.

 

Employer branding pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy, a co za tym idzie, zwiększenia atrakcyjności oferowanej przez nią pracy. Employer branding to również szansa na pozyskanie lepszych pracowników, którzy mogą przyczynić się do rozwoju firmy. Pracodawca zawsze powinien dbać o to, aby jego marka była tak atrakcyjna, aby pracownik sam chciał u niego pracować!
Employer branding niesie ze sobą także wiele innych korzyści, niekoniecznie związanych z rekrutacją – łączy się on z Public Relations, pozwalając na zwiększenie sprzedaży i przychodów firmy. Podobnie jak PR, employer branding jest długofalową strategią, dzięki której obraz firmy zyskuje na wartości.

 

 

Jak employer branding przerzuca się na rekrutację?

Zatrudnianie nowych pracowników to jedno z największych wyzwań, przed którymi staje każda organizacja. Nowi pracownicy powinni być w końcu efektywni, a także lojalni wobec firmy, a ich wdrożenie do wykonywania obowiązków – nieskomplikowane.

 

Osiągnięcie tego w sytuacji, w której każdy programista z kilkoma latami doświadczenia może wręcz przebierać w potencjalnych ofertach pracy, może być naprawdę ciężkie.
Pierwszym krokiem do osiągnięcia celu będzie postawienie na budowanie marki swojej firmy. Jej atrakcyjność sprawia, iż specjaliści aplikują do pracy w danej organizacji, a także wykazują się wobec niej większością lojalnością oraz produktywnością. Employer branding ma ogromny wpływ na proces rekrutacji firmy – pozwala on dotrzeć do większej ilości pracowników, którzy będą bardziej chętni do podjęcia się procesu rekrutacji.

 

 

Jakie korzyści niesie employer branding?

Badania przeprowadzone przez firmę Randstad pokazują, że employer branding ma znaczący wpływ na decyzje kandydatów o przyjęciu oferty pracy. Aż 82% badanych deklaruje, że wybór przyszłego pracodawcy zależy w dużej mierze od jego wizerunku.
Badania portalu employerbranding.pl wskazują, że aż 69% osób szukających pracy nawet w przypadku bezrobocia nie przyjęłoby oferty od firmy, która posiada kiepską reputację. W końcu, badania PwC pokazują, że aż 82% pracodawców z branży IT inwestuje w employer branding.

 

Wyniki te pokazują jasno – employer branding znacznie pomaga w budowaniu realnej przewagi nad konkurencją. Brak budowania wizerunku firmy w obecnej sytuacji rynkowej nie pozwala firmie na dotarcie do wartościowych pracowników – naraża to organizację na zbędne koszta i nie pozwala jej na rozwinięcie swojego pełnego potencjału. Tylko employer branding pozwala na zapewnienie gwaranci, że nowe osoby w firmie będą pracownikami wyłącznie najwyższej jakości, a obecni pracownicy będą lojalni i efektywni.

 

 

Jak budować dobry wizerunek firmy w IT?

Employer branding marki można budować na wiele sposobów. Pierwszym krokiem jednak zawsze powinno być zastanowienie się, kto ma się tym zajmować – może być to wewnętrzny dział HR, jednak równie dobrze zająć się tym może wyspecjalizowana w tym temacie agencja.

 

Postawienie na nią wygeneruje dodatkowe koszty – jednak zapewni właściciela firmy, iż wizerunek marki będzie budowany najlepiej, jak to możliwe. Inwestycja w wizerunek nigdy nie jest w końcu stratą pieniędzy. Za proces ten możesz zabrać się także sam – co należy wdrożyć, aby poprawić employer branding swojej firmy?

 

Zawsze twórz swoje ogłoszenia o pracę w sposób atrakcyjny dla aplikujących.
Zawieraj w nich wszystkie informacje dotyczące stanowiska, wymaganego stacku technologicznego, warunków pracy, typu umowy czy benefitów.
Nie zapominaj o widełkach płacowych! To właśnie po nich można odróżnić wartościowe ogłoszenia od tych, które od razu nadają się do kosza. Obecnie są one podstawą i nikt w IT nie aplikuje na stanowiska, które nie posiadają widełek.
Zadbaj o to, aby twoje oferty były widoczne. Oprócz swojej strony internetowej, zamieść je także na portalach służących do poszukiwania pracy w IT, takich jak NoFluffJobs, JustJoinIT czy Linkedin.
Pozwól pracownikowi się znaleźć – nie licz na to, że przypadkowo wejdzie na twoją stronę i zdecyduje się zaaplikować.
Podczas procesu rekrutacji podchodź do pracownika w sposób profesjonalny.
Opinie o firmach często roznoszą się pocztą pantoflową w samym środowisku i skutecznie zniechęcają lub zachęcają wielu pracowników już przez sam opis rekrutacji.
Kontaktuj się z klientem, nie każ mu czekać tygodniami na odpowiedź i odpowiadaj na każde otrzymane przez siebie CV. Jeśli nie chcesz zatrudnić danego pracownika – prosty mail z odmową przyjmie się o wiele lepiej niż niekończące się oczekiwanie na odpowiedź. Spraw, aby proces rekrutacji był czymś kreatywnym – z tym też jednak nie przesadzaj. Pamiętaj o tym, że osoby, które zatrudniasz to profesjonaliści i właśnie jak profesjonaliści chcą być traktowani. Nie zasypuj ich głupimi pytaniami – skup się na tym, co będą robić w pracy. Jeśli pracownik odpadnie na bardziej zaawansowanych stopniach procesu, nie zapominaj o odesłaniu mu decyzji wraz z konstruktywnym feedbackiem.
Prowadź profile swojej firmy w mediach społecznościowych. Informuj na nich o warunkach pracy w swojej firmie i przybliż benefity, które dostarczasz swoim pracownikom. Buduj także content edukacyjny – zamieszczając artykuły branżowe oraz felietiony sprawisz, że twoja firma będzie zyskiwać popularność, co w sposób oczywisty przełoży się na większą ilość chętnych do współpracy pracowników. Dzięki profilach w SM pokażesz ludzką twarz twojej firmy i zwiększysz swoją autentyczność!
Buduj swoją obecność na spotkaniach branżowych – konferencjach, targach pracy czy hackatonach. Pozwól poznać się aktywnym kandydatom, aktywnie poszukującym pracy. Eventy takie to świetne miejsce na networking czy wyszukiwanie nowych potencjalnych pracowników. Kandydat przez bezpośredni kontakt z przedstawicielami firmy będzie mógł dowiedzieć się o niej o wiele więcej i wyrobić swoją opinię o danej marce nawet, jeśli obecnie nie szuka nowej pracy.
Dobre wrażenie sprawi jednak, iż z pewnością rozważy ją w przyszłości.

To tylko podstawowe metody, za pomocą których możesz budować employer branding. Wdrożenie ich do swojej firmy pozwoli jednak na znaczne polepszenie jej wizerunku w oczach potencjalnego pracownika, co sprawi, iż o wiele chętniej będzie on przystępował do procesu rekrutacji. Kto w końcu nie chce pracować we wspierającym i przyjaznym środowisku, z którego misją jest mu po drodze?
Employer branding jest szczególnie ważnym elementem, który sukcesywnie wdrażać powinna każda firma IT.

 

Tylko on pozwoli organizacji przetrwać w dobie znacznego rozrostu rynku i ciągłego poszukiwania nowych pracowników. Pozwala nie tylko znajdować wykwalikowanych pracowników, ale również sprawia, że ci pracujący w firmie są znacznie bardziej efektywni i lojalni. Każdy z nas chce przecież pracować dla wysoko cenionej marki – i z dumą rozwijać się razem z nią.